Vinçler, şantiyelerde ağır yüklerin kaldırılmasını sağlayan son derece güçlü ekipmanlardır. Bununla birlikte, hem vinçlerin kendisi hem de taşıdıkları yükler yanlış kullanıldığında zarar verebileceğinden, vinçler de potansiyel tehlikelerdir.
2011’den 2017’ye kadar Çalışma İstatistikleri Bürosu, vinçlerin dahil olduğu 297 ölüm bildirdi. Bu ölümlerin yarısından fazlası, işçilere nesnelerin veya ekipmanın çarpması sonucu meydana geldi ve yüzde 20’den fazlası vinç operatörünü kapsıyordu. Bu istatistikler, seyahat, kurulum, donanım ve kaldırma dahil olmak üzere operasyonun tüm aşamalarında vinç güvenliği ihtiyacını vurgulamaktadır.
1. İş için Doğru Vinci Seçin
Güvenli vincin çalışmasını sağlamak , doğru vincin seçilmesiyle başlar . Vinçler, genellikle endüstriyel ortamlarda veya karmaşık veya yüksek inşaat projelerinde kullanılan sabit vinçlerle birlikte mobil veya sabittir.
Mobil vinçlerin birçok çeşidi vardır, bu nedenle belirli bir saha için doğru vinci seçtiğinizden emin olun.
- Taşıma güvertesi vinci : Bu son derece mobil vinçler, kolay kurulum ve döndürme özelliklerine sahiptir, ancak engebeli araziyi iyi idare etmezler.
- Paletli vinç : Lastik tekerlekler yerine palet kullandıkları için paletli vinçler, yumuşak araziye sahip alanlar için mükemmeldir.
- Engebeli arazi vinci : Bu vinçler halka açık yollarda seyahat edemeseler de, şantiyede zorlu yokuşları ve zorlu arazileri iyi bir şekilde idare edebilirler.
- Arazi vinci : Bu çok yönlü vinçler, şantiyelere kendi başlarına seyahat edebilme ve vardıklarında engebeli araziyi idare edebilme avantajına sahiptir.
Gerçekten devasa vinçler de dahil olmak üzere aralarından seçim yapabileceğiniz düzinelerce vinç tipi vardır ve güvenlik, her benzersiz şantiye için doğru vinci seçmekle başlar.
2. Daima Nitelikli Personel Kullanın
Vinçlerin güvenli bir şekilde çalıştırılması, kurulum, donanım, sinyalizasyon ve çalıştırma için eğitimli personel gerektirir. Mesleki Güvenlik ve Sağlık İdaresi’nin (OSHA), şantiyelerde vinç çalıştırması için yalnızca eğitimli, sertifikalı ve uygun şekilde değerlendirilmiş kişileri gerektiren düzenlemeleri vardır. Vinçleri çalıştırmak için her zaman kalifiye personel kullanıldığından emin olmak için tüm düzenlemelere uyduğunuzdan emin olun.
3. Operatör Kılavuzlarını Okuyun
Nitelikli personel çalıştırırken bile, farklı üreticilerin vinçlerinin benzersiz kontrollere, arızaya dayanıklı cihazlara ve özelliklere sahip olduğunu unutmamak önemlidir. Vinçlerle çalışan veya çalışan herkes, kullanılan belirli vinç hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olmalıdır. Kullanım kılavuzu aşağıdakiler hakkında hayati bilgiler içerir:
- Yük kapasiteleri
- Güvenlik mekanizmaları
- Dengeleyiciler ve karşı ağırlıklar
- Operatör kontrolleri
Herhangi bir vinci çalıştırmadan önce kullanım kılavuzunu tamamen okuduğunuzdan emin olun.
4. Günlük Operatör Kontrollerini Gerçekleştirin
Bir vinç operatörü, vincin çalışmadan önce güvenli olduğundan emin olmak için günlük bir denetim kontrol listesi kullanmalıdır. Bu kontroller çalıştırma öncesi kontrolleri, motor çalıştırma kontrolleri ve güvenlik sistemi kontrollerini içerir.
- Çalıştırma öncesi kontroller : Vinci çalıştırmadan önce operatör, diğer şeylerin yanı sıra lastik durumunu, yağ seviyelerini, emniyet kemerlerini, hava deposunu ve aküyü kontrol etmelidir.
- Motor çalıştırma kontrolleri : Günlük çalışma başlamadan önce, operatör motoru çalıştırmalı, diğer şeylerin yanı sıra basınç göstergesini, yakıt seviyesini, dönüş sinyallerini, kornayı, süspansiyonu ve beyin sistemini kontrol etmelidir.
- Güvenlik sistemi kontrolleri : En önemlisi, katastrofik kazaları önlemek için güvenlik sistemi kontrolleri yapılmalıdır. Anti-two blok, nominal kapasite sınırlayıcı ve payandaları değerlendirdiğinizden emin olun.
5. Seyahat Sırasında Engellerden Kaçının veya Kaldırın
Vinç yolculuğundan önce, bir yolun planlanması ve tüm engellerden arındırılması çok önemlidir. Güç hatları veya diğer kalıcı unsurlar gibi hareket ettirilemeyen tehlikelerden kaçınılmalı ve operatör her zaman güvenli bir mesafede durmalıdır. Örneğin yönetmelikler , vinçlerin 50.000 volta kadar elektrik hatlarından en az 10 fit uzakta durmasını gerektirir.
Vinç operatörünü potansiyel tehlikelere karşı uyardığından emin olarak ve ayrıca diğer saha personelini vincin hareketi konusunda uyardığından emin olarak, seyahat sırasında her zaman bir sinyal görevlisi vince öncülük etmelidir.
6. Donanımı Kurmadan Önce Vinci Dikkatlice Stabilize Edin
Mobil vinçler, çalışma sırasında vincin devrilmesini önlemek için payandalar veya diğer dengeleyici özellikler kullanır. Vinci sabitlerken aşağıdakileri aklınızda bulundurun:
- Denge ayaklarının ne kadar uzatılacağını belirlemek için üretici yönergelerini izleyin .
- Daima payanda altlıkları veya payandaların altında vinç yastıkları kullanın.
- Payandaları asla boşlukların , çöküntülerin veya dengesiz zeminlerin üzerine yerleştirmeyin .
Pek çok vinç kazası ve devrilme, denge ayağı kurulumunun yanlış yapılması nedeniyle meydana gelir, bu nedenle denge ayağı yerleşimiyle ilgili sağlam bir güvenlik değerlendirmesi yaptığınızdan emin olun.
7. Yükü Doğru Şekilde Teçhiz Edin
Yüklerin uygun şekilde donatılması, nesnelerin düşmesini ve potansiyel olarak şantiyedeki işçilere çarpmasını önler. Bir yükü donatırken, aşağıdaki hususlara dikkat edin:
- Askılama : Bir yüke çeşitli şekillerde askı takmak mümkündür, bu nedenle kaldırılan nesnenin yanı sıra nesnenin ağırlık dağılımını da göz önünde bulundurun. Sepet bağlantısı ve gergi bağlantısı, en yaygın bağlantı konfigürasyonlarından ikisidir.
- Askı açısı : Dikeyden farklı bir açı kullanıldığında, askılar üzerinde ek kuvvetler indüklenir ve toplam ağırlık kapasiteleri azalır. Yalnızca ağırlık için değil, aynı zamanda belirli bir açıdaki ağırlık için de uygun şekilde derecelendirilmiş askılar kullandığınızdan emin olun.
Kuvvet, ağırlık dağılımları ve arma tekniklerinin tam olarak anlaşılması, en düzensiz ve ağır yüklerin bile güvenli ve istikrarlı bir şekilde kaldırılmasını sağlayacaktır.
8. Yük Yarıçapını Anlayın
Bir vinci güvenli bir şekilde çalıştırmak için, bir vincin nasıl çalıştığını ve ona karşı hangi kuvvetlerin çalıştığını anlamak çok önemlidir. Anlaşılması gereken en önemli kavramlardan biri, yükün vincin merkezinden ne kadar uzakta olduğunu, vincin devrilmeden veya çökmeden kaldırabileceği ağırlığın o kadar az olduğunu belirten yük yarıçapıdır.
Yük yarıçapı, bomun açısından ve ayrıca bir teleskopik vinç üzerindeki uzantıların uzunluğundan etkilenir. Bomun açısı daha yüksek olduğunda (daha çok gökyüzüne dönük), yük vincin merkez hattına daha yakındır ve bom daha fazla ağırlık taşıyabilir. Bomun açısı daha düşük olduğunda (zemin seviyesine daha yakın), yük merkez hattan daha uzaktadır ve bom daha az ağırlık taşıyabilir.
9. Yük Limitlerine Dikkat Edin
Birçok modern vincin yük momenti göstergeleri ve nominal kapasite sınırlayıcıları olmasına rağmen, vinç operatörlerinin güvenli bir kaldırmaya hazırlanmak için yük çizelgelerini nasıl okuyacaklarını bilmeleri gerekir . Bir asansörün güvenli olup olmadığını belirlemek için yük çizelgelerini okurken aşağıdakileri aklınızda bulundurun:
- Lastik ve payandalarda : Bir vinç, yalnızca lastikler yerine payandalar üzerindeyken çok daha fazla ağırlık taşıyabilir ve yük tablosunda bunu temsil eden farklı sütunlar bulunur.
- Dönüş : Bir vinç, kaldırma boyunca bom vincin önünde kalırsa daha fazla ağırlık taşıyabilirken, bomun sallanması gerekiyorsa kapasite çok daha düşüktür, bu nedenle doğru kolona baktığınızdan emin olun.
- Yük yarıçapı : Yük yarıçapı ne kadar yüksek olursa, vincin kaldırabileceği ağırlık o kadar az olur. Yük çizelgeleri tipik olarak olası her yarıçapı kapsamaz, bu nedenle güvenli sınırlar içinde kaldığınızdan emin olmak için her zaman bir sonraki en yüksek yarıçapa bakın.
Yük çizelgeleri, güvenli bir kaldırma planlaması yapmak ve vinç arızasını veya devrilmesini önlemek için en önemli araçtır.
10. Uygun İletişim ve El İşaretleri Kullanın
Vinçlerin güvenli çalışmasını kolaylaştırmak için standart bir el işaretleri ve iletişim protokolleri seti mevcuttur. Nitelikli bir sinyal görevlisi, asansör boyunca bilgileri etkin bir şekilde bir vinç operatörüne iletebilir ve bu nedenle asansör durumunda meydana gelen değişikliklere uyum sağlayabilir.
El sinyallerine ek olarak, sürekli iletişim sağlamak için vinç çalışması sırasında telsizler de kullanılır.
11. Karmaşık Kaldırmaları Yönetin
Karmaşık asansörler, vinç kapasitesinin yüzde 80’inden fazlasını veya mavnalardaki asansörler için vinç kapasitesinin yüzde 50’sinden fazlasını içeren herhangi bir asansördür. Böyle bir senaryo için karmaşık bir kaldırma planına sahip olmak zorunludur, çünkü bunlar devrilme veya ekipman arızası için en yüksek riski sunar. Kapsamlı bir plan geliştirin, yakından takip edin ve kaldırma sırasında gerekli ayarlamalar için durumu izleyin.