LimanVinçleri

Liman vinçleri, günlük liman operasyonlarında hayati bir rol oynamaktadır. Bu vinçlerin yardımı olmadan konteynerler avluda istiflenemez veya gemiye yüklenemez. İki tip liman vinci vardır: rıhtım vinci ve tersane vinci. 

  • Rıhtım Vinçleri : Bu tip vinçler gemiden kıyıya ve kıyıdan gemiye konteynerler üzerinde çalışmak için kullanılır ve bu nedenle gemiden kıyıya vinçler (STS) olarak da bilinirler. Rıhtım vinçleri, konteyner gemilerinin kolayca erişilebileceği rıhtım boyunca yer almaktadır.
  • Tersane Vinçleri : Bu tip vinçler, öncelikle limanın konteyner sahasında bulunur ve yüklü konteynerleri sahadan treylerlere taşır. Birkaç tür bahçe vinci olmasına rağmen, en yaygın olanları Raylı Portal Vinçler (RMG) ve Lastik Tekerlekli Portal Vinçlerdir (RTG).

Gemiden kıyıya liman vinçleri söz konusu olduğunda, iki tip vardır: yüksek profilli (A çerçeveli) ve alçak profilli. Aynı şekilde işlev görmelerine rağmen, uygunluğa göre vinç tipine konteyner limanı tasarım sürecinde karar verilir.

Alçak profilli vinç, konteynerleri gemiden indirip gemiye yüklemek için sabit bir boma sahiptir. Limanın bir havaalanına yakın olduğu senaryolar için tasarlanmış ve kullanılmıştır, böylece uçakların dikkati dağılmaz veya vinçler tarafından engellenmez. 

Öte yandan, yüksek profilli liman vinçleri, yanaşma veya rıhtımdan ayrılırken geminin daha kolay seyrüseferine izin veren menteşeli bir boma sahiptir.

Liman Vinçleri Nasıl Güçlendirilir?

Liman vinçleri tipik olarak iki tür motorla çalıştırılır: alternatif akım (AC) ve doğru akım (DC). Çoğu liman vinci, genellikle DC alternatifinden daha yüksek tork sundukları için güçlü AC motorlarla çalıştırılır. 

Liman vinçleri, belirli vinç işlevlerini etkinleştiren birkaç motor gerektirir. Kaldırma manevrasının yanı sıra bomu, kızağı ve arabayı hareket ettirmek için motorlar vardır. Ayrıca her bir liman vinci, farklı konteyner gemisi sınıflarını elleçleyecek şekilde tasarlanmıştır.

Bir Liman Vinci Ne Kadar Kaldırabilir?

Liman vinçleri, ortalama olarak yaklaşık 40 – 80 metrik ton nominal kaldırma kapasitesine sahiptir. Limanlar dünyanın her yerinde farklı kurulumlara sahiptir ve bazı rıhtım vinçleri daha ağır yükleri, hatta bazıları 120 tona kadar kaldırabilir. 

Tek bir yayıcıya sahip tek bir vinç konfigürasyonu, bir adet 20′, 40′, 45′ veya iki adet 20’lik konteyneri kaldırabilir. Öte yandan, 2 x 40′ ve 45′ veya 4 x 20’yi kaldırabilen iki yayıcıya sahip ikili bir vinç konfigürasyonu vardır. Bu, üretkenliği büyük ölçüde artırır. 

Liman vinçleri, “hareket” olarak derecelendirilen üretkenlik ile ölçülür. Bir hareket , bir konteynerin rıhtımdan gemiye veya gemiden rıhtıma tüm hareketine eşittir. 

Bir “hareket”, liman vincinin kaldırma kapasitesinin yanı sıra motorların gücü ve hızından etkilenir. Geminin büyüklüğüne bağlı olarak bir vinç saatte 30 – 50 hareket yapabilir. Birden fazla vinç, yaklaşık 51 ila 64 saat içinde bir geminin etrafında dönebilir.

Liman Vinç Operatörü Nedir?

Son yıllardaki teknolojik gelişmeler birkaç otonom liman ekipmanını kullanıma sunmuş olsa da, liman vinçleri tipik olarak vinç operatörleri gerektirir. 

Bir liman vinci operatörünün birincil işi, nakliye konteynırlarını bir gemiden veya bir gemiye yüklemek ve boşaltmak. İş, maksimum konsantrasyon, hassasiyet ve mükemmel el-göz koordinasyonu gerektirir. 

Liman vinci operatörleri, kabin olarak da bilinen koruyucu bir kokpitin içinde oturur. Kabin, vincin bomuna takılır ve bu da onlara görevlerini yerine getirmeleri için en iyi görüş açısını sağlar. 

Her iki el birden çok işleve sahip ayrı kumanda kollarını kontrol eder. Vinç operatörleri, yükleme rampaları ve telsiz haberleşmesi yardımıyla, yayıcıyı kullanarak konteynerleri toplar ve kaldırmadan önce tüm döner kilitlerin konteyner cepleriyle buluşmasını sağlar.

Konteyner rıhtım kenarına veya konteyneri belirlenmiş bir yere getirecek olan bekleyen bir kamyona indirilir. Konteynerleri kolay konumlandırma için hücre kılavuzları kullanarak bir gemiye yüklerken tersi olur.

Yorum bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir